25. mai 2011

Prosjekt: Sy om jakke!

Da har jeg prøvd meg litt på symaskina igjen.. 
Og det med mamma 403 km unna.. Så, denne gangen måtte jeg klare meg selv gitt!

I fjor kjøpte jeg meg ei helt nøytral vårjakke, uten noe krimskrams. Den hadde nesten ikke noe fasong heller, nesten litt A-fasong på den. Jakka er grei den, men i år følte jeg at det måtte gjøres noe med den. 

Husket jeg på å ta bilde av den før jeg begynte å sy på den ? Neei, det gjorde jeg jo ikke, men, dere skal nå iallefall få se hvordan den ble c",)

Først må jeg vise frem symaskina, er den ikke kul? 




Ikke den nyeste teknologien, men funker fint til det prosjektet her iallefall :) Den er da bare på lån, men forhåpentligvis ei stønn fremover :)

Planen var å gjøre om snittet litt, sy på noen bånd og pynte litt med noen knapper.

Først sydde jeg den inn litt i ryggen så den sitter litt tettere på kroppen. Men jeg lot den være såpass vid at jeg kan ha en litt tjukk genser under, kjekt når en har litt lett for å fryse :)
Jeg sydde også to små sømmer på forsiden for å markere midjen litt mer.
Etter at det var gjort begynte jeg å sy på båndene. Fargen er jo selvsagt lilla! (Jeg har liitt lilladilla ja).





Sydde på to bånd (ett fra hver forside og mot midten bak). Jeg lot det være igjen 7 cm til midt bak på hver side (14cm tilsammen) og lagde ei dobbel sløyfe. Sydde noen sting i sløyfa så den ikke glir opp og festet tilslutt en liten knapp tilslutt c",) 




Jeg sydde også ett bånd langs kanten nederst på jakka.
Resultat ble da slik :






Jeg kjøpte også inn et bånd som er litt smalere enn det jeg har brukt her, så vurderer å sy på en runde rett under båndet med sløyfa. Men, enn så lenge så er jeg fornøyd med resultatet ! c",) 
Gøy å sy litt igjen også !

1 kommentar: